Město, ve kterém se dobře žije, tvoří živé ulice, propustnost a atraktivita pro pěší, koncentrovanost, multifunkčnost, dobré měřítko. Naše malé město se ale za poslední půlstoletí ještě víc zmenšilo, protože jsme z hustého centra udělali rozvolněné a nevábné předměstí - zmizelo mnoho ulic, resp. staly se pouhými silnicemi. Urbanistické plánování se tu už dlouho děje s cílem usnadnit pohyb automobilům (s paradoxním výsledkem - každodenními zácpami v intravilánu). V chytrých moderních městech se takto už dávno neplánuje.
Je naopak potřeba začít upřednostňovat pěší chodce před automobily, resp. hledat dobré kompromisy, aby na ulici mohli lidé i auta, ale aby se podpořila chuť lidí pobýt ve městě.
Všichni radní a pracovníci městského úřadu by si měli přečíst aspoň jednu z těchto knih (Jan Gehl: Města pro lidi; Anna Beata Háblová: Města zdí) a pak se snažit najít způsob, jak našemu městečku vrátit krásu a přitažlivost prostřednictvím zodpovědného a moudrého plánování a podpory života ve městě.
Navrhuji, abychom uspořádali cyklus veřejných workshopů (s různými hosty z řad odborníků, s možností dát příležitost reálné praxe studentům architektury), kde by se společně debatovalo o urbanistických potřebách, potížích a možnostech našeho města.
Mapa nápadů a pocitová mapa Nového Jičína jsou cenným zdrojem vstupů do takového plánování.
Kategorie: Architektura a urbanismus
Část města: celé město
Přidáno: 26. 03. 2018
Přidal: Iva Brandejsová